Τρίτη, 9 Αυγούστου 2016

Λωρίδα Έκτακτης Ανάγκης (ΛΕΑ).

 Πολλοί οδηγοί αγνοούν τους κανόνες που διέπουν τη λειτουργία της Λωρίδας Έκτακτης Ανάγκης (ΛΕΑ).  Η κίνηση οχημάτων στη ΛΕΑ και η άσκοπη χρήση της αφ’ ενός μεν εμποδίζει τα Οχήματα Έκτακτης Ανάγκης (Ασθενοφόρα, Πυροσβεστικά, Περιπολικά της Τροχαίας), να φτάσουν εγκαίρως στον προορισμό τους, αφ’ ετέρου δε, είναι ιδιαίτερα επικίνδυνη για την πρόκληση ατυχήματος, τόσο για αυτούς που τη χρησιμοποιούν όσο και για την υπόλοιπη κυκλοφορία.

Τα «πρέπει» και τα «δεν πρέπει»


 Στους ελληνικούς δρόμους υπάρχει γενικά μια «χαλαρότητα» στην τήρηση των κανόνων οδικής κυκλοφορίας από τους οδηγούς, η οποία όμως μερικές φορές μπορεί να έχει τραγικές συνέπειες. Ένα θέμα στο οποίο δεν δίνουμε ιδιαίτερη προσοχή, κάτι που μπορεί να είναι κρίσιμο σε μια ώρα ανάγκης, είναι η κίνηση στη Λωρίδα Έκτακτης Ανάγκης (ΛΕΑ).
 Επειδή, λοιπόν, πλησιάζει το τριήμερο του δεκαπενταύγουστου και θα υπάρξουν πολλές μετακινήσεις στους αυτοκινητόδρομους και τις εθνικές οδούς, καλό είναι να θυμόμαστε ορισμένα πράγματα που μπορεί να προστατεύσουν ανθρώπινες ζωές.

Η Λωρίδα Έκτακτης Ανάγκης  ΛΕΑ δεν είναι λωρίδα κυκλοφορίας.

Η Λωρίδα Έκτακτης Ανάγκης (ΛΕΑ) είναι η άκρα δεξιά λωρίδα, που διαχωρίζεται με συνεχή διαγράμμιση και όχι διακεκομμένη. Σύμφωνα με τον ΚΟΚ (άρθρο 29) προορίζεται αποκλειστικά και μόνο για την κίνηση οχημάτων έκτακτης ανάγκης, καθώς και των οχημάτων λειτουργίας και συντήρησης του δρόμου. Η παραβίαση της ΛΕΑ τιμωρείται με πρόστιμο, αφαίρεση πινακίδας και άδειας οδήγησης.

Σημαντικό είναι να θυμόμαστε:
–Στη ΛΕΑ κινούνται μόνο ασθενοφόρα, πυροσβεστικά, περιπολικά και οχήματα του αυτοκινητόδρομου.
–Δεν προσπερνάμε ποτέ από δεξιά χρησιμοποιώντας τη ΛΕΑ. Μπορεί σε αυτή να βρίσκονται οχήματα που εκτελούν εργασίες ή να κινούνται οχήματα έκτακτης ανάγκης.
–Μία στις δέκα συγκρούσεις προκαλούνται από αυτοκίνητα σταματημένα στη ΛΕΑ.
–Η κίνηση στη ΛΕΑ και η επαναφορά σε κανονική λωρίδα κυκλοφορίας είναι αιτία παρακώλυσης της κυκλοφορίας και δημιουργίας μποτιλιαρίσματος, όταν η κυκλοφορία είναι αυξημένη.


Τι κάνω όταν δεν έχω άλλη επιλογή και πρέπει να σταματήσω σε αυτή για λίγο.

1. Εισέρχομαι με ασφάλεια στη ΛΕΑ. Ανάβω τα αλάρμ και σταματώ όσο πιο δεξιά μπορώ, με τις μπροστινές ρόδες του οχήματος στραμμένες δεξιά.
2. Βγαίνω από το όχημα με ασφάλεια. Φροντίζω όλοι οι επιβάτες να βγουν από τις δεξιές πόρτες και να μετακινηθούν μακριά από το οδόστρωμα, αν είναι δυνατόν πίσω από το μεταλλικό στηθαίο ασφαλείας. Έχω διαρκώς την προσοχή μου στα παιδιά! Δεν επιχειρώ καμιά εργασία ή επιδιόρθωση της βλάβης.
3. Καλώ τον αριθμό έκτακτης ανάγκης. Καλώ τον τετραψήφιο αριθμό έκτακτης ανάγκης και δίνω όσο πιο ακριβείς πληροφορίες γίνεται για τη θέση μου και το πρόβλημα που αντιμετωπίζω. Όσο περιμένω να φτάσει το όχημα περιπολίας που θα μου προσφέρει κάλυψη, κοιτάζω προς την κυκλοφορία που έρχεται ώστε να μπορώ να αντιδράσω αν χρειαστεί. Αν δεν μπορώ να βγω από το όχημα, μένω μέσα σε αυτό φορώντας τη ζώνη ασφαλείας.

Δεν οδηγώ στη ΛΕΑ και δεν σταματώ στη ΛΕΑ παρά μόνο σε 3 σοβαρές περιπτώσεις:
–Αν το αυτοκίνητο έχει πάθει βλάβη
–Αν υπάρχει έκτακτη ανάγκη
–Αν με σταματήσει η Τροχαία

Δεν σταματώ στη ΛΕΑ για:
–Να μιλήσω στο κινητό
–Να ελέγξω το χάρτη
–Να πάω στην τουαλέτα
–Να φροντίσω τα παιδιά
–Να περιποιηθώ το κατοικίδιο
–Να ξεπιαστώ
–Να πιω καφέ ή να φάω
–Να κοιμηθώ.


Δεν σταματώ χωρίς λόγο στη ΛΕΑ και δεν οδηγώ σε αυτή.
Την κρατώ ανοιχτή για αυτούς που την χρειάζονται

–Αν η Τροχαία δεν φτάσει πρώτη για να ρυθμίσει την κυκλοφορία
–Αν ένας τραυματίας δεν φτάσει εγκαίρως στο νοσοκομείο
–Αν ένα σπίτι ή ένα δάσος κινδυνεύει από φωτιά και το πυροσβεστικό όχημα καθυστέρησε να φτάσει.